اقتصاد هنر
سمیرا اجتهادی؛ محمدعلی ابوترابی؛ مهدی حاج امینی
چکیده
این مقاله به بررسی اثر زیرساختارهای منتخب بازار هنر خوشنویسی بر درآمد هنری خوشنویسان مقیم شهر مشهد میپردازد. از آنجاکه زیرساختارها در علم اقتصاد بسیار گسترده و متنوع و بررسی تمامی آنها در قلب یک پژوهش ناممکن است، یکی از مهمترین زیرساختارهای موجد هر یک از شش ستون محیط نهادی، محیط کسبوکار، جانب عرضه، جانب تقاضا، ...
بیشتر
این مقاله به بررسی اثر زیرساختارهای منتخب بازار هنر خوشنویسی بر درآمد هنری خوشنویسان مقیم شهر مشهد میپردازد. از آنجاکه زیرساختارها در علم اقتصاد بسیار گسترده و متنوع و بررسی تمامی آنها در قلب یک پژوهش ناممکن است، یکی از مهمترین زیرساختارهای موجد هر یک از شش ستون محیط نهادی، محیط کسبوکار، جانب عرضه، جانب تقاضا، ساختار بازار و دسترسی به بازار انتخاب شده است. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل واریانس (ANOVA) یکعاملی و دوعاملی استفاده شده و یافتهها دلالت بر آن دارند که چهار زیرساختار چندشغله بودن، درآمد روانی، کمشدن کاربرد خوشنویسی و سهم نمایشگاهها و اکسپوها و همچنین چهار اثر متقابل چندشغله بودن ـ درآمد روانی، چندشغله بودن ـ سطح بازار، چندشغله بودنـ سهم نمایشگاهها و اکسپوها، ساختار بازارـ بیثباتی قوانین و مقررات بهطور معنیداری تفاوت میان سطوح درآمد خوشنویسان را توضیح میدهند. علاوه بر پیشنهاد سیاستهای لازم برای افزایش درآمد هنرمندان، بهعنوان شرط کافی اثربخشی این سیاستها پیشنهاد میشود «یک ناظر مقرراتی یکپارچه» به شکل وزارتخانهای واحد برای بخش خلاق در ایران ایجاد شود.